Mysore.

Prasarita padottanasana C i november förra året. Ytterst njutbart.

Det är allt bra underligt med den där ashtangan. Jag har inte tränat sedan veckan före jul, men gårkvällens mysore-träning var trots det en enda kavalkad av utvecklade asanas. Jag har kunnat konstatera det förut, och jag gör det igen -min kropp utvecklas som allra mest då jag inte tränar. Det är ju jättekonstigt. Jag kan ärligt talat inte förstå det. Dock börjar jag ju verkligen övertygas om vikten av vila. Även om jag inte förstår den bakomliggande fysiken så förstår jag att något stort händer under viloperioderna. Jag borde kanske ta ett par viloveckor varannan månad eller så. Hade hur som helst galet roligt på mattan igår. Börjar gilla mysoren mer och mer. Det är väldigt få yogis som går på WYC’s mysore, så den personliga assistansen är ganska intensiv. Blev pushad rätt hårt i utthita hasta padangushtasana A&B samt utthita parshvasahita. Stod troligen tio andningar i alla dom positionerna igår. Men jag uppskattar det. Iallafall igår gjorde jag det. Träningen i övrigt gick ju så bra, så då kände jag att jag gärna pressade kroppen lite, då den ändå var på så gott humör.

Ryggradsvridningarna gick kanonbra. Balansen var koncentrerad och stabil. Framåtböjningarna var intensiva och djupa. Bröstet öppnades lätt. Och axlarna samarbetade utan att klaga.

Just nu kan jag inte nog beskriva hur mycket jag tycker om prasarita padottasasana A-D. För mig representerar dessa asanas just nu hela min träning. Jag njuter som sjutton av dom. Det är alltid dom jag ser fram emot. Sen går resten av bara farten.

Hade tänkt träna ikväll också, men måndagens body combat har satt galna spår i min kropp. Är så styv och ond i musklerna att jag knappt kan röra mig. Robot walk. Så, vilodag idag. Vackert så. Gör lite yin i sängen innan jag somnar senare.

Annonser

4 thoughts on “Mysore.

  1. Har samma upplevelse, att det är undergörande med vila. Och under en period, som kanske var 5-6 veckor, så gjorde jag ingen ashtanga utan kundalini istället och sen när jag gjorde ashtangayoga första gången så hade jag fått en ny kropp. Jo jag lovar, en ny kropp! Jag nästan tappade hakan själv över hur lätt o smidigt o djupt jag kom i varje asanas. Numera blandar jag min yoga friskt!

  2. Har läst ikapp sedan du tog blgogpaus i december och blir alldeles varm i hjärtat av att läsa dina inlägg. Du kommer bli en fantastisk barnmorska! Det som lyser igenom både på och mellan raderna när du skriver är en varm varm människa med ljus i hjärtat. Gör mig glad! Och det där med viloperioderna kan jag känna igen mig i, att man förväntar sig att vara stel som ett kylskåp men istället bara flyger man på! Härligt! Vila är ju viktigt för allt, kroppen som knoppen. Det är då by bygger upp oss, återhämtar oss, smälter information och intryck för världen runt oss. Fortsätt så! Go girl!

    • Kära Alexandra. jag blir så glad av vad du skriver. Tack för dina fina ord. Verkligen. En stor tackkram till dig.

      Vila. Ja. Så värdefullt. Så viktigt. Så konstruktivt. Så enkelt men ändå så konstigt. 🙂

      Fortsätt läsa min blogg om det gör dig glad. Om det gör dig glad gör det mig glad. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s